Wszędzie dobrze ale w domu najlepiej!

Jak już wspominane było w jednym  z poprzednich wpisów pomysł na nową firmę tworzącą nasze własne produkty pojawił się już jakiś czas temu. I w tym momencie zrodziła się masa pytań typu: Co? Gdzie? Z czego? Dla kogo? Na, które nadal do końca nie znamy odpowiedzi 😉 Jednak idea była dość prosta – robić coś swojego!

Jedną z najważniejszych myśli, która przyświecała nam to to aby nasze produkty, były dopracowane w każdym calu i wykonane z możliwie najlepszych materiałów, i przede wszystkim wykonane po naszemu, czyli… Jak w domu!

Kolejny etap, który pojawia się już po stworzeniu produktu to jego sprzedaż. Długo zastanawialiśmy się jaki będzie najwygodniejszy sposób sprzedaży zarówno dla nas jak i naszych klientów, czy ma to być sprzedaż „po znajomości”, przez Facebooka a może przez sklep internetowy. I tak nie mogąc się do końca zdecydować, który wariant będzie najlepszy wybraliśmy… wszystko!
Największy nacisk położyliśmy na sklep internetowy, który w przyszłości ma stanowić nasze główne źródło sprzedaży dlatego dość istotne było aby był w miarę prosty i po prostu ładny. Niestety już na starcie pojawiło się zderzenie z brutalną rzeczywistością czyli ceną dedykowanego sklepu internetowego zaprojektowanego specjalnie dla nas, współpracującego ze stroną i wyglądającego dokładnie tak jak byśmy chcieli. Ceny takich rozwiązań to koszt od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych co w naszym przepadku pewnie skończyłoby się na tych kilkudziesięciu. Alternatywą były sklepy/butiki typu DaWanda czy Pakamera jednak nie było to rozwiązanie, które do końca by nas zadowalało w związku z czym konieczne było szukanie w miarę taniego rozwiązania, spełniającego przynajmniej część naszych wymagań. I jak się domyślacie takie rozwiązanie znaleźliśmy!

SaaS? Software as a Service z ang. oprogramowanie jako usługa

Gotowe sklepy internetowe z możliwością wyboru a nawet zbudowania własnego szablonu z integracjami, które automatyzują cały proces zakupowy i wsparcie techniczne to rzecz której szukaliśmy. Czytając trochę porównań i opinii na różnych blogach i stronach internetowych wybór padł na SHOPLO.
Działanie sklepu internetowego polega na opłaceniu abonamentu w wysokości zgodnej z planem, który wybraliśmy i właściwie sklep w tym momencie jest już założony. Pozostaje wybranie szablonu, dodanie produktów i możemy sprzedawać! Nie do końca…
Jak to zwykle bywa pojawiają się różne błędy mniejsze lub większe w szablonach, w tłumaczeniach jednak w tym momencie pojawia się opcja wsparcia technicznego, z którego niejednokrotnie korzystaliśmy i trzeba przyznać, że obsługa techniczna Shoplo spełnia nasze oczekiwania naprawiając pojawiające się błędy. Świetną sprawą są także integracje zdecydowanie ułatwiające prowadzenie sklepu takie jak automatyczne wysłanie maili dotyczących procesu zamawiania, system newslettera, połączenie z firmami kurierskimi, programami do wystawiania faktur i najpopularniejszymi kanałami płatności jak np. PayPal, Tpay czy PayU.

Rozwiązanie to oczywiście nie jest pozbawione minusów z którym chyba największym jest ograniczona możliwość modyfikacji wyglądu naszego sklepu przez co jesteśmy skazani na wybrany schemat/układ naszego sklepu. Na szczęście z pomocą przychodzi spora ilość różnych szablonów do wyboru, nie są one bardzo zróżnicowane ale każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Biorąc pod uwagę cenę jaką musimy zapłacić za dedykowany szablon jest to opcja mocno konkurencyjna zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy przygodę ze sklepem internetowym. W ostatnim czasie dla najbardziej wybrednych pojawiła się opcja tworzenia własnych szablonów w tzw. „turboedytorze” i trzeba przyznać, że jest to bardzo ciekawe rozwiązanie zwiększające możliwość personalizacji wyglądu naszego sklepu.

GIODO, Polityka Prywatności, Regulamin

Zakładając sklep internetowy musimy pamiętać o paru obowiązkach, które musimy spełnić aby wszytko działało zgodnie z prawem.

Pierwszy z nich to rejestracja naszej bazy danych w GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) jest to nasz obowiązek z względu na gromadzenie danych naszych klientów. Cały proces rejestracji może odbywać się w sposób elektroniczny a w wypełnieniu formularza pomogą nam poradniki, które bez problemu można znaleźć w sieci.

Obowiązkowym elementem naszego sklepu jest również jego Polityka Prywatności, w dużej części dotycząca wykorzystania plików cookies. Tu z pomocą przychodzi Shoplo, które udostępnia gotową PP.

Regulamin opisujący zasady funkcjonowania naszego sklepu, zasady zamawiania, zwrotów i reklamacji to także obowiązkowy element. Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana gdyż regulamin musi być dostosowany stricte do naszego sklepu i zgodny z rozporządzeniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dlatego raczej nie warto korzystać z gotowców które można znaleźć w sieci czy też znanej i lubianej metody kopiuj – wklej. Najlepiej skorzystać z pomocy prawnika, firm specjalizujących się w pisaniu regulaminów lub… Shoplo! Przy wybraniu odpowiedniego planu abonamentowego, wzór regulaminu do sklepu dostaniemy gratis.

Póki co jesteśmy świeżymi użytkownikami tego rodzaju sklepu i większość opcji nam się podoba, pytanie czy będzie wystarczająco dobrze w momencie gdy sklep zacznie się rozwijać, co mamy nadzieję nastąpi w najbliższym czasie. Postaramy się w miarę możliwości na bieżąco informować na temat funkcjonowania naszego sklepu i czy nadal warto wybrać Shoplo.